Arkiv

KØBENHAVN D. 5. MARTS 2023:

KOMMENTAR TIL SAXO BANKS PRESSEMEDDELELSE AF 24. FEBRUAR 2023




I aften sender vi 2. del af TV 2-dokumentaren “Saxo bank bag facaden”. Det er ingen hemmelighed, at vores dokumentar har trukket en del overskrifter den forgangne uge.


Vi har både fået ros og krads kritik. Saxo Bank har dygtigt udnyttet, at mediedebatten om dokumentaren primært har fokuseret på metode frem for indhold. Via en meget lang pressemeddelelse udsendt d. 24. februar 2023 har banken formået at fastholde fokus på netop metode og gjort al snak om indhold sekundært.


Men faktum er, at Saxo Bank direkte lyver i deres pressemeddelelse. Og det er alligevel sjældent, at banker gør det - og slipper afsted med det.

Lad mig blot nævne et par eksempler:


I Saxo Banks meget lange pressemeddelelse, som stort set samtlige medier har linket til, skriver banken:


“Det er først i november (2022, red.), at vi bliver bekendte med, at det fremstilles, at russiske kunder har været en væsentlig del af bankens indtjening og vækst.”


Den udlægning er usand - og vi savner svar på hvorfor Saxo Bank føler det nødvendigt at vildlede offentligheden i den henseende.

Men mon ikke det er et forsøg på at dække over den virkelige årsag til, at banken trækker Kim Fournais’ udtalelser tilbage?


Det let beviselige faktum er, at Saxo Bank og Saxo Banks bestyrelse allerede i sommeren 2022 var fuldt ud vidende om, at bankens russiske kunder var et tema i vores dokumentar.


Kim Fournais har vidst det siden januar 2022, hvor det allerede var et fyldigt tema i vores 1. interview. Havde Saxo Banks kommunikationschef prioriteret at være tilstede under de to første interview med Kim Fournais af sammenlagt cirka 8 timer, så havde også han vidst det (... ligesom han havde erfaret, at Kim Fournais et tocifret antal gange over tre interview beskriver Saxo Banks forretningsmodel da Lars Seier Christensen var med i banken, som et sofistikeret kasino).


Saxo Bank, Saxo Banks bestyrelse og Kim Fournias vidste i sommeren 2022 også, at Lars Seier Christensen var blevet forelagt Kim Fournais udtalelser i slutningen af juni 2022, og at Lars Seier Christensen overfor Saxo Bank havde reageret særdeles voldsomt på Kim Fournais udtalelser.

Uagtet dette, så fastholdt og forsvarede Kim Fournais sine udtalelser om bankens russiske kunder overfor TV 2 helt frem til netop november 2022.

Først da vi i netop november 2022 stiller spørgsmål til bankens russiske forretning i CEE-regionen og i særdeleshed i Prag - bliver vi pludselig meddelt, at banken ønsker at trække Kim Fournais udtalelser tilbage.


Siden har ingen medier hørt fra Kim Fournais. Og det er ærgerligt - for vi vil rigtig gerne spørge ham, hvad der ligger bag, at banken har trukket hans udtalelser tilbage - og hvorfor banken har valgt at dele en usand version om dette i sin pressemeddelelse.


I TV 2’s Presselogen sidste søndag bliver Saxo Banks kommunikationschef Lasse Lilholt forevist Kim Fournais udtalelser om bankens russiske kunder og spurgt “Hvordan kan de være en fejlerindring?”


Lilholts svar lyder:


“Man kan sige, det her er netop ikke et spørgsmål om erindring. Det er et spørgsmål om ren og skær fakta.”


I Saxo Banks pressemeddelelse understreger Lilholt ligeledes om bankens stifter og CEO gennem 30 år:


“Hvis Kim Fournais havde haft lejlighed til at forberede sig på spørgsmålet forud for interviewet, havde svaret lydt anderledes. Saxo Bank har overfor TV 2 dokumenteret den faktiske andel af bankens samlede indtægter fra russiske kunder. Vi skrev, at ”... fakta viser, at russiske kunder i gennemsnit har udgjort 3,8 pct. årligt af bankens indtægter siden 2011. “


Men dette er også langt fra sandheden.


Saxo Bank har alene fremsendt enkelte kolonner med udokumenterede tal, og har efterfølgende nægtet at svare på vores uddybende spørgsmål (blandt andet dem, der fremgår af vores henvendelse til Saxo Bank nederst på siden).


Saxo Bank har i forhold til de fremsendte kolonner med tal besvaret enkelte spørgsmål, herunder:


TV 2: “Jeg skal høre, om disse tal også dækker jeres white-label-partneres bagvedliggende russiske kunder, samt jeres kunder i offshore-lokationer?”


Saxo Bank: “Vi har ikke mulighed for at identificere nationaliteten af vores White Label partneres slutkunder, hvorfor vi ikke kan give et tal herfor.”


Når banken ikke kender nationaliteten på hundredetusindvis af White Label-kunder (og i øvrigt nægter at oplyse hvor deres White Label-partnere hører hjemme), så har Saxo Bank selv leveret svaret på, hvorfor bankens tal på ingen måde kan lægges til grund som dokumentation for bankens russiske forretning.


Faktum er, at banken ikke aner hvor mange russiske kunder, der igennem årene har benyttet bankens platform.


Det er - undskyld mig - simpel logik.


Saxo Bank forsøger elegant at spinne historien over på, at deres White Label-partneres kunder juridisk set ikke er deres kunder, og at de derfor ikke har skyggen af ansvar overfor disse - men det er heller ikke helt sandt - og har selvsagt intet at gøre med hvor stor en del af Saxo Banks forretning der har russisk, tidligere sovjetisk og østeuropæisk oprindelse. Svaret på det spørgsmål ligger gemt i nationaliteten på de kunder, som Saxo Bank ikke aner hvem er.


Saxo Bank har ligeledes nægtet at oplyse omsætningstal fra de bankens aktiviteter i det øvrige østeuropa og tidligere Sovjetunionen - og har samlet set direkte modarbejdet, at offentligheden får et retvisende indblik i den del af bankens forretning der har russisk, ex-sovjetisk og østeuropæisk oprindelse.


De oplysninger vi vil fortsat gerne modtage.


Faktum er, at stort set samtlige af de helt centrale “fakta” og forløbsbeskrivelser Saxo Bank baserer deres pressemeddelelse og kritik af vores arbejde på, er lodret usande, grov manipulation af fakta og som helhed et forsøg på at vildlede offentligheden.


Det fortjener selvfølgelig ikke bare at blive stående uimodsagt.


I aften klokken 20.50 sender vi 2. afsnit af dokumentaren “Saxo Bank bag facaden”. Jeg synes I skal se med - med ovenstående in mente. Også når I fremover læser Saxo Banks pressemeddelelse.


Tak til alle jer der ser med, for alle de pæne ord på vejen - men også for den negative kritik. Vi lytter til det hele.


Bedste hilsner

Michael